STATUT FUNDACJI
INSTYTUT JANA OLSZEWSKIEGO
§1
- Stawający, zwani dalej Fundatorami, oświadczają, że ustanawiają Fundację pod nazwą Fundacja „Instytut Jana Olszewskiego”, zwaną w dalszej części Statutu „Fundacją”.
- „Fundacja” działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku i innych przepisów obowiązującego prawa, oraz na podstawie niniejszego statutu
- Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą miasto Warszawa. Do właściwego realizowania swoich celów statutowych Fundacja może prowadzić również działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć oddziały w kraju i zagranicą.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Dla efektywnego urzeczywistnienia swoich celów Fundacja może być członkiem innych organizacji krajowych lub międzynarodowych, a także członkiem spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń, udziałowcem lub akcjonariuszem polskich i zagranicznych spółek kapitałowych oraz innych osób prawnych na zasadach określonych w odrębnych przepisach, oraz na warunkach określonych stosowną umową.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
§2
- Celem Fundacji jest upowszechnianie dorobku i postaci premiera Jana Olszewskiego, postaw patriotycznych oraz myśli niepodległościowej i chrześcijańsko-społecznej.
- Cel Fundacji jest realizowany przez:
-
- promowanie celów Fundacji w szkołach i uczelniach;
- współpraca z instytucjami państwowymi i społecznymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji,
- prowadzenie działalności edukacyjnej, wydawniczej i wystawienniczej;
- organizowanie konferencji;
- prowadzenie lub zlecanie opracowań i analiz w zakresie ekonomicznym, prawnym lub społecznym;
- organizowanie i finansowanie prowadzenia kampanii promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych;
- organizowanie i finansowanie inicjatyw społecznych;
- współpracę ze społecznościami lokalnymi oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi.
§3
- Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie 18.000.00 zł (słownie: osiemnaście tysięcy złotych), na który składają się wpłaty fundatorów: tj.:
-
- Cezary Robert Alka;
- Zbigniew Ćwikła;
- Krzysztof Duszak;
- Stanisław Mieczysław Gebhardt;
- Zbigniew Girzyński;
- Arkadiusz Głuszczuk;
- Dawid Bohdan Jackiewicz;
- Bartosz Józef Kownacki;
- Michał Tomasz Król;
- Grzegorz Andrzej Lorek;
- Andrzej Paweł Łysakowski;
- Tomasz Maciej Markowski;
- Lucjan Nowakowski;
- Edward Tomasz Połaski;
- Paweł Janusz Poncyljusz;
- Filip Michał Rdesiński;
- Wojciech Sadren;
- Piotr Roman Zwara
zwanych danych Fundatorami
- Każdy z Fundatorów dokonał wpłaty po 1.000,00 zł (słownie: tysiąc złotych).
§4
- Dochody Fundacji mogą pochodzić z:
-
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji,
- zbiórek, imprez publicznych, loterii,
- majątku Fundacji.
- Prowadzenie działalności gospodarczej przez Fundację wymaga zmiany statutu.
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd może złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia bezspornym jest, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe. Przyjęcie spadku może nastąpić tylko z dobrodziejstwem inwentarza.
- Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
§5
- Organami Fundacji są:
a) Rada Fundacji
b) Zarząd Fundacji - Rada Fundacji jest organem nadzoru i kontroli, natomiast Zarząd Fundacji jest organem zarządzającym.
§6
- Rada Fundacji jest najwyższą władzą Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z Fundatorów wymienionych w § 3 ust. 1 (z zastrzeżeniem ust. 3 niniejszego artykułu) oraz członków Rady Fundacji powołanych w trybie ust.4 niniejszego artykułu.
- Mandat członka Rady Fundacji wygasa w przypadku: śmierci, złożenia pisemnej rezygnacji, utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
- Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji, Przewodniczącego Rady Fundacji albo co najmniej 10 członków Rady Fundacji może poszerzyć swój skład o osoby fizyczne zasłużone w działalności patriotycznej większością dwóch trzecich głosów w głosowaniu tajnym podjętym w obecności co najmniej połowy dotychczasowego składu Rady Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji pełnią swoją funkcje nieopłatnie.
§7
- Rada Fundacji w głosowaniu tajnym wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady oraz od jednego do pięciu Wiceprzewodniczących Rady.
- Przewodniczący Rady Fundacji wraz z Wiceprzewodniczącymi stanowią Prezydium Rady, które kieruje pracami Rady i reprezentuje Radę na zewnątrz. Pracami Prezydium Rady Fundacji kieruje Przewodniczący, a podczas jego nieobecności lub wygaśnięcia Rady wcześniej wskazany Wiceprzewodniczący Rady, albo przy braku takiego wskazania Wiceprzewodniczący Rady najstarszy wiekiem.
- Rada zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje i im przewodniczy Przewodniczący Rady. Zdanie drugie ust. 2 stosuje się odpowiednio.
- Na pisemny wniosek Zarządu Fundacji lub co najmniej 10 członków Rady Fundacji Przewodniczący Rady ma obowiązek zwołać posiedzenie Rady w terminie miesiąca od otrzymania wniosku. W przypadku bezczynności Przewodniczącego Rady lub osoby go zastępującej wnioskodawca po ponowieniu wniosku może samodzielnie zwołać posiedzenia Rady powiadamiając wszystkich członków Rady.
- Członków Rady powiadamia się o posiedzeniu Rady i planowanym porządku obrad poprzez wysyłkę listu poleconego z co najmniej 10 dniowym wyprzedzeniem lub w przypadku wskazania adresu mailowego pocztą elektroniczną z 5 dniowym wyprzedzeniem. Za skuteczna uznaje się wysyłkę pod ostatnio wskazany adres.
- Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę obecnych członków (przy zastrzeżeniu prawidłowego powiadomienia wszystkich członków Rady) z zastrzeżeniem § 6 ust. 4 oraz § 10 ust.2.
§8
- Do zakresu działania Rady Fundacji należy:
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności nad działalnością Zarządu Fundacji;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji;
- występowanie do Zarządu Fundacji z wnioskami z przeprowadzonych kontroli;
- opiniowanie programu działania Fundacji przedstawianego przez Zarząd Fundacji;
- ewentualny wybór biegłego rewidenta do badania sprawozdań finansowych sporządzonych przez Zarząd Fundacji;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Fundacji przygotowanych przez Zarząd Fundacji oraz udzielanie lub odmowa udzielenia corocznego
- absolutorium członkom Zarządu Fundacji z wykonania przez nich obowiązków;
- opiniowanie propozycji tworzenia przez Fundacje oddziałów;
- opiniowanie propozycji przystępowania do organizacji krajowych lub międzynarodowych, spółdzielni, fundacji, stowarzyszeń, polskich i zagranicznych spółek kapitałowych oraz innych osób prawnych;
- powoływanie i odwoływanie likwidatorów Fundacji;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany Statutu, likwidacji Fundacji oraz połączenia Fundacji z innym podmiotem.
- W celu wykonywania swoich obowiązków Rada Fundacji może badać wszystkie dokumenty Fundacji, żądać od Zarządu Fundacji i pracowników sprawozdań oraz wyjaśnień, a także dokonywać rewizji stanu majątku Fundacji.
- Rada Fundacji może uchwalić regulamin Rady Fundacji, określający jej organizację i sposób wykonywania czynności.
§9
- Zarząd Fundacji jest powoływany przez Radę Fundacji i składa się z jednej do dziesięciu osób, w tym Prezesa Fundacji oraz osób funkcyjnych wskazanych w regulaminie Zarządu.
- Kadencja Zarządu Fundacji trwa cztery lata i upływa z dniem posiedzenia Rady Fundacji, na którym jest rozpatrywane sprawozdanie z działalności Zarządu za ostatni rok pełnienia kadencji.
- Zarząd uchwala swój regulamin, który podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Rady Fundacji.
- Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
- prowadzenie bieżącej działalności Fundacji,
- reprezentacja Fundacji na zewnątrz,
- przygotowywanie programów działania Fundacji,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie darowizn, subwencji, spadków, zapisów na rzecz Fundacji.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji – jej reprezentacji na zewnątrz – dokonuje wspólnie dwóch członków Zarządu, w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu.
§10
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
- Zmiana Statutu Fundacji wymagania wcześniejszego przesłania projektu zmian wszystkim członkom Rady Fundacji z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem oraz jej przegłosowania większością dwóch trzecich głosów w głosowaniu tajnym podjętym w obecności co najmniej połowy składu Rady Fundacji.